هدف اساسی این مطالعه یعنی تأثیر آموزش روش مونته سوری ، تعیین تأثیر این آموزش بر خلاقیت کودکان پیشدبستانی (4 و 5 ساله) است.
براساس پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل
و اجرای آزمون تورنس فرم ب تصویری، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روش یافتن جامعه آماری
پژوهش را کلیه مراکز آموزشی کودکان 4 و 5 سالهی شهر تبریز که شامل 500 مرکز پیشدبستانی در
سالتحصیلی 93-92 میباشند، تشکیل میدهد. نمونه در این تحقیق شامل 50 نفر نوآموز
( 25 نفر گروه آزمایش و 25 نفرگروه کنترل) میباشد که با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند.
پس از برگزاری کلاس، جهت بررسی تأثیر آموزش روش مونته سوری طی 3 ماه و تحلیل دادهها با روش کوواریانس،
نتایج نشان داد که آموزش به روش مونته سوری بر خلاقیت کودکان 4 و 5 ساله پیشدبستانی مؤثر بوده است.
در خصوص ابعاد چهارگانه خلاقیت، روش آموزشی مونته سوری در افزایش ابعاد سیالی، انعطافپذیری،
ابتکار و بسط کودکان مؤثراست.
تعریف روش مونته سوری :
روش مونته سوری بر این باور استوار است که تواناییهای بنیادی کودک در سالهای اولیه زندگیش یعنی
بین ۳ تا ۶ سالگی شکل میگیرند. این تواناییها تنها از طریق مدرسه رفتن کسب نمیشوند. کودک به
دنیایی قدم میگذارد که از قبل ساخته شدهاست و البته مدام در حال تغییر است. روش مونته سوری
تأکید دارد که کودک نیاز دارد زندگی کردن در این دنیا را یاد بگیرد و خود را با آن تطبیق بدهد؛ بنابراین
او نیاز دارد تواناییهای ضروری ای مانند تمرکز، استقامت، پشتکار، برای خود فکر کردن و همچنین
توانایی تعامل با دیگران را نیز از همان کودکی کسب کند. اینها تواناییهایی هستند که معمولاً در
مدارس یا محیط خانه به عنوان موضوعی برای آموزش دادن در نظر گرفته نمیشدند یا هنوز
هم نمیشوند. .
جهت دریافت متن کامل این مقاله کلیک کنید.
“ماسه بازی “ سالهاست که در مراکز آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا، مورد توجه می باشد.
این مهم ما را بر آن داشت تا جهت اعتلای تربیت کودک ایرانی، از برترین معادن ماسه طبیعی کشور عزیزمان
با بکار گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا اقدام به فراوری بهداشتی و بسته بندی مناسب این محصول نموده
هدف اساسی این مطالعه یعنی تأثیر آموزش روش مونته سوری ، تعیین تأثیر این آموزش بر خلاقیت کودکان پیشدبستانی (4 و 5 ساله) است. براساس پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و اجرای آزمون تورنس فرم ب تصویری، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روش یافتن جامعه آماری پژوهش را کلیه مراکز آموزشی کودکان 4 و 5 سالهی شهر تبریز که شامل 500 مرکز پیشدبستانی در سالتحصیلی 93-92 میباشند، تشکیل میدهد.
تعریف روش مونته سوری :
روش مونته سوری بر این باور استوار است که تواناییهای بنیادی کودک در سالهای اولیه زندگیش یعنی بین ۳ تا ۶ سالگی شکل میگیرند. این تواناییها تنها از طریق مدرسه رفتن کسب نمیشوند. کودک به دنیایی قدم میگذارد که از قبل ساخته شدهاست و البته مدام در حال تغییر است.
جهت دریافت متن کامل این مقاله کلیک کنید.